F1 i Austin: Uppdateringarna som kan avgöra VM
Publicerad 2024-10-17
F1 i Austin nu kan du räkna med en uppdateringsfest.
Är det något stall som prickat rätt - eller helt fel.
I morgon fredag är det dags för den första - och enda - träningen inför F1 i Austin, Texas. Det är sprinthelg och den första helgen i en triple header. Efter deltävlingen i Texas följer tävlingar i Mexiko och Brasilien ( som är ytterligare en sprint) i en rask takt. Egentligen snackar vi nu fem poänggivande tävlingar på tre veckor. Säsongen går in i sin avslutande fjärdedel, det är totalt sex lopp på åtta veckor, och flera stall kommer med uppdateringar.
Men det finns inte mycket tid att anpassa dem på banan.
Ett ynka träningspass.
– Vi vet ju alla att vi har startat med arbetet på nästa års bil, men några små uppdateringar försöker vi ta med oss, citeras Ferraris stallchef Fred Vasseur av motorsport-total-com.
– Troligen är detta den sista uppdateringen för alla stall och det är ju så pass jämnt att varje detalj kan göra skillnad.
Flera stall med uppdateringar till F1 i Austin
Ferrari är trea i konstruktörsmästerskapet och ligger 34 poäng efter Red Bull. Frågan är om deras uppdateringar sitter och om de får ordning på problemen från sommaren då bilen nästan studsade fram på den här typen av banor.
På förhand känns det som om Las Vegas är Ferraris bästa vinstchans, men sedan beror det på om uppdateringarna ökar prestandan. Så har det nämligen inte alltid varit i år.
– Det är en naturlig tidpunkt att uppdatera bilen på, säger Red Bulls stallchef Christian Horner.
– Alla har något nytt med sig. Ferrari har en större uppdatering med sig, men jag tror att Mercedes och McLaren också har med sig nya delar.
Ny asfalt i Austin
Red Bull har under hösten pratat om att deltävlingen på Monza var årets djupdykning, men att man nu är på rätt väg.
I Singapore var Max Verstappen visserligen 21 sekunder efter Lando Norris, men han var tvåa i mål. Det på den bana som på förhand ansågs vara Red Bulls sämsta möjlighet att ta bra poäng.
COTA i Austin är en helt annan typ av bana och bär ge oss en bra bild av om Red Bull har lyckats vända trenden. Det är en traditionell racerbana, med inslag från omtyckta europeiska banor, det handlar om snabba riktningsändringar till skillnad från Monza och Baku som kräver lite downforce och Singapore där det handlar om låg fart och mycket downforce.
COTA kan ge oss en fingervisning om hur säsongen kan sluta, bortsett från deltävlingen i Las Vegas, som är ett stadslopp och påminner lite mer om Singapore.
En annan spännande nyhet är att banan i Austin är asfalterad, frågan är om det minskar på ojämnheterna jämfört med i fjol och hur den nya asfalten påverkar däcken.
I fjol klagade förarna på att den var väldigt ojämn och hoppig och efter GP-loppet diskades två förare för att plankan under bilen hade slitits för mycket.
Väderprognos inför F1 i Austin
Enligt den senaste prognosen väntas uppehåll under samtliga tävlingsdagar, temperaturer mellan 16 och 29 grader under fredag och lördag. Upp till 30 grader under söndagen.
Även om loppet avgörs kvällstid i Europa, genomförs det under dagen i Texas, med sprint kl 13.00 lokal tid och GP kl 14.00 lokal tid.
En guide med statistik och fakta inför F1 i Austin.