Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Red Bull testar förare för F1 2025

Publicerad 2024-10-11

Vem kör intill Max Verstappen i F1 2025? Det avgör en shoot-out.

Red Bull avslöjar att årets säsongsavslutning blir en tävling om en plats i Formel 1 nästa år.

Följ ämnen
Formel 1
Är det Sergio Perez som blir kollega till Max Verstappen hos Red Bull 2025?

Årets säsong har varit en besvikelse för Red Bull, även om Max Verstappen leder förar-VM. I det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet har däremot McLaren medan Red Bull måste prestera för att hålla undan för Ferrari som nu är trea. Inte heller systerstallet Racing Bulls har imponerat, stallet ligger visserligen sexa, men har nollat de fyra senaste loppen och är nu bara tre poäng före Haas. Lägg där till att teamet precis bytt en av sina förare och även under de även under årets avslutande deltävlingar snackas det extremt mycket om Red Bulls förare och deras prestationer.

Så har det varit under hela säsongen.

Red Bull förlängde Sergio Perez kontrakt i början av sommaren, men det nya avtalet påverkade inte hans resultat i någon positiv riktning. Istället fortsatte frågorna kring hans framtid att ställas och lagom till sommaruppehållet i augusti meddelade Red Bull att de skulle ha ett möte om Perez framtid. Han fick fortsatt förtroende under för årets säsong - men vad händer till nästa år?

Red Bull öppnar för spekulationer kring vem som kör intill Max Verstappen 2025.

– Det vore perfekt med en förare från vårt juniorprogram, sa motorsportchef Helmut Marko till ORF för ett par veckor sedan.

Nu fortsätter han i samma riktning när han pratar med F1-Insider.

– Jag kan verkligen föreställa mig att en juniorkör intill Max Verstappen. De lopp som återstår den här säsongen kommer att avgöra hur våra förarpar ser ut under nästa år.

Stallet har fyra platser, två i Red Bull där Max Verstappen har kontrakt till 2028, Sergio Perez har även han kontrakt  över 2025, men kan behöva flytta på sig. Övriga två platser återfinns hos Racing Bulls, där Yuki Tsunoda har kontrakt och Liam Lawson precis har ersatt Daniel Ricciardo.

Lawson kör de avslutande sex loppen 2025, men har inget avtal för kommande säsong.

– Vi har bestämt oss för att jämföra Lawson och Tsunoda. De har samma material, samma förutsättningar och nu har de sex lopp på sig att bevisa vem som är bäst av dem, säger Marko.

•••

Som vanligt inom F1 är det lika viktigt att lyssna på vad som inte sägs. Helmut Marko är en man som gillar att sätta press på sina förare och i detta fall tyder det mesta på att även Sergio Perez alltså måste prestera för att få köra i F1 2025, annars riskerar han att bytas ut mot Tsunoda eller Lawson. Bakom väntar även Daniel Ricciardo, som väntas ha kvar någon slags roll som ambassadör för stallet, ifall han behövs och i toppen av Formel 2 återfinns också stallets juniorförare Isack Hadjar. Ytterligare ett alternativ är Ayumu Iwasa som tillhör stallet och nu tävlar i japanska Super Formula. Han har tidigare tävlat i Formel 2 och körde FP1 i Japan för Racing Bulls i våras.

Liam Lawson när han ersatte Daniel Ricciardo i F1 2023

Korts nyheter från F1

Mercedes stallchef Toto Wolff erkänner att han inte hade insett vilken press han satte på Kimi Antonelli när han lät tonåringen från Italien köra ett träningspass på Monza.

•••

I veckan har Ferrari, McLaren och Red Bull testat däcken till 2026 . Testet körde på Mugello, trots dåligt väder kunde hela programmet genomföras.

•••

Aston Martin låter Felipe Drugovich köra den första träningen i Mexiko. 24-åringen som har vunnit Formel 2, och är Aston Martins testförare, ersätter Fernando Alonso.

Det är flera stall som under de avslutande sex helgerna måste sätta in sina fredagsförare och vi kan räkna med att det blir i Mexiko och Abu Dhabi eftersom det vid sidan av de två loppen återstår tre sprinthelger och ett stadslopp i Las Vegas.

Aston Martin, McLaren och Ferrari behöver släppa den första eller andra träningen vid två tillfällen i år.

Oliver Bearman körde visserligen den tredje träningen för Carlos Sainz (Ferrari) i Jeddah tidigare i år, men enligt det sportsliga regelverket (32.4) räknas bara en fredagsförare när han kör just en fredag, FP1 eller FP2.

Red Bull, Mercedes, Williams, Racing Bulls och Sauber har ett pass kvar att lämna bort. Haas och Alpine är klara.

•••

Toyota gör comeback i Formel 1. Enligt ett pressmeddelande blir teknisk partner till Haas, Toyota ska bidra med design, teknik och produktion, Haas å andra sidan ska bidra med teknisk expertis och kommersiella fördelar.

Samarbetet ska synas på Kevin Magnussens och Nico Hülkenbergs bil redan till Austin nästa vecka.

Austin nästa vecka. Snart är detta evighetslånga uppehåll över!