Michael Schumachers sista Ferrari till salu
Publicerad 2024-10-23
Michael Schumachers sista Ferrari ska auktioneras ut. Den väntas bli en av de dyraste racerbilarna som någonsin har sålts på auktion.
Känner du igen den klassiska bilen från 2006?
Detta är Ferrari 248 F1, chassi 254, som Michael Schumacher körde under stora delar av säsongen när han och Fernando Alonso, Renault, var inblandade i en mycket tajt och spännande fight om VM-titeln i Formel 1. Bilen designades av Aldo Costa och behöll flera element från 2005, motorn startade säsongen med 730 hästkrafter, vilket ökades till 748 innan året var slut.
Chassi 254 är den bil som Schumacher körde när han vann fem GP-lopp den säsongen, bland annat i San Marino, Europas GP på Nürburgring , USAs GP, Frankrikes GP och Tysklands GP på Hockenheimring. Ferrari vann deltävlingen dubbelt sedan McLaren och Kimi Räikkönem gjort ett mindre lyckat depåstopp. Segern på Hockehneimring var hans sista seger på hemmaplan.
Schumacher körde även chassi 254 när han slog Ayrton Sennas rekord på flest antal pole positions.
Schumachers sista seger i Tyskland
Bilen pensionerades efter Ungerns GP och användes sedan mest i marknadsföringssyfe, men Schumacher körde den igen vid Ferraris traditionsenliga säsongsavslutning, Finali Mondiali, på Monza den 29 oktober. Efter elva år, hos Ferrari, fem förar-VM, sex konstruktörstitlar, 72 GP-segrar var det hans sista insats som Ferrariförare. Totalt vann Schumacher sju VM-titlar i Formel 1, lika många som Lewis Hamilton har kört hem.
Bilen användes dock vid ytterligare ett par tillfällen, och det sägs att Kimi Räikkönen körde sina första meter i en Ferrari i just detta chassi. Den användes vid ett fyradagarstest på Vallelunga i januari 2007. I december sålde Ferrari den till en privat samlare, men den har inte använts på över ett decennium och auktioneras nu ut av RM Sotheby's i New York, anbuden tas emot mellan den 8 och 19 november.
Michael Schumachers sista Ferrari säljs på auktion
Michael Schumachers sista Ferrari väntas dessutom bli en av tidernas absolut dyraste racerbilar som säljs på auktion. Bland de fem dyraste finns redan två bilar som tidigare har tillhört Michael Schumacher. Det skriver sport.de.
F2002 drog in sex miljoner dollar ( 63 miljoner kronor) vid en aktion i Abu Dhabi 2019 och föregångaren F2001 auktionerades ut för 7,5 milojoner dollar 2017 (79 miljoner kr) år 2017. Även den gången vid det auktionshus som säljer Ferrari 248 F1.
Den dyraste racerbil som någonsin har auktionerats ut är den Mercedes W196R som Juan Manuel Fangio vann VM-titeln 1954 med. Den auktionerades ut i samband med Goodwood Festival of Speed år 2013 och drog in 30 miljoner dollar.
Nog om gamla värdefulla bilar. Nu ska vi kika mot de som faktiskt fortfarande tävlar och i helgen är det dags för F1 i Mexiko.
Guide till Mexiko GP i F1
Autodromo Hermanos Rodriguez
Banlängd: 4,304 km.
Tävlingen körs under 71 varv. Medsols.
Avstånd till kurva ett: 890 meter
Antal kurvor: 10 höger och 7 vänster
Kurvor under 100 km /tim: 6 (T2, T4, T5, T6, T13, T16)
Inga kurvor tas i mer än 250 km/timmen.
Däck: 2024: C3, C4 och C5. Samma däck användes 2023.
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Medel.
Bromszoner: 8 (3 av dem är hårda)
Maxhastighet utan DRS: 350 km/tim
Lägsta fart: 78 km/tim.
Genomsnittsfart: 179 km/tim.
Vinnande strategi 2023: 3 depåstopp.
Mest valda strategi: 1 depåstopp.
Första segrare: Jim Clark, Lotus, från pole position 1963
Segrar från pole position: 10
Seger från högsta startposition: 13, Alain Prost 1990.
Notera att det är en överhängande risk för säkerhetsbil i Mexikos Grand Prix, 2015, 2016, 2021 och 2023, var säkerhetsbilen på banan. 2017, 201, 2019 och 2022 användes VSC.
Nedan ser du ett sammandrag från F1 i Mexiko 2023.
Statistik och fakta inför F1 i Mexiko 2024
Kval 2023:
Charles Leclerc, Ferrari
2. Carlos Sainz, Ferrari
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, AlphaTauri
5. Sergio Perez, Red Bull
6. Lewis Hamilton, Mercedes
7. Oscar Piastri, McLaren
8. George Russell, Mercedes
Snabbaste varvet:
Absolut: 1:14.758 (Charles Leclerc, Ferrari, 2019)
2023: 1:17.166 (Charles Leclerc, Ferrari)
2022: 1:17.775 (Max Verstappen, Red Bull)
2021: 1:15.875 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2019: 1:14.758 (Charles Leclerc, Ferrari)2018: 1:14.759 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
Förare med flest pole position:
Jim Clark (4)
Ayrton Senna (3)
Charles Leclerc (2)
Nigel Mansell (2)
Mexiko GP 2023 - topp 8:
1. Max Verstappen, Red Bull
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Charles Leclerc, Ferrari
4. Carlos Sainz, Ferrari
5. Lando Norris, McLaren
6. George Russell, Mercedes
7. Daniel Ricciardo, AlphaTauri
8. Oscar Piastri, McLaren
Snabbaste varvet:
Absolut: 1:16.788 (Nigel Mansell, Williams, 1991)
2023: 1:21.334 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2022: 1:20.153 (George Russell, Mercedes)
2021: 1:17.774 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2019: 1:19.232 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:18.741 (Valtteri Bottas, Mercedes)
Fem senaste vinnarna:
2023 Max Verstappen Red Bull
2022 Max Verstappen Red Bull
2021 Max Verstappen Red Bull
2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Max Verstappen Red Bull
Förarna med flest vinster:
Max Verstappen (5)
Jim Clark (2)
Nigel Mansell (2)
Alain Prost (2)
Lewis Hamilton (2)
Stall med flest vinster:
Red Bull (5)
Mercedes (3)
McLaren (3)
Williams (3)
Lotus (3)
Antal omkörningar per lopp:
2023: 46
2022: 20
2021: 19
2019: 36
2018: 33
Som vanligt ser du VM i Formel 1 på Viaplay eller F1tv.com.
Du kan också följa helgen i vår F1-live. Jag finns med bakom tangenterna under kval och GP-lopp, välkommen in i vårt virtuella F1-vardagsrum och se loppet tillsammans. Kommentera, diskutera och ställ dina frågor.