Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Våg av anmälningar efter kaoset kring CL

Publicerad 2024-09-26 14.23

Det rasar in anmälningar till Konsumentverket mot Tele2 efter förra veckans Champions League-premiär.

Kunder hävdar att bolaget begått avtalsbrott.

Minst 30 kunder har anmält Tele2 till Konsumentverket med liknande ärenden, rapporterar nyhetsbyrån Siren.

Kunderna anser sig vilseledda eftersom de inte hade rätt att se på Champions League via sina Viaplay-abonnemang som de köpt via Tele2.

”Detta innebär att jag betalat, och betalar, samt har ingått ett avtal om 12 månader, i god tro att få tillgång till all sport de utgett sig för att sända – utan att kunna se all sport??? Riktigt sjukt faktiskt?", skriver en kund i Nacka i sin anmälan.

Vissa kunder band upp sig på ett tolvmånadersabonnemang i tron att de skulle kunna se Champions League. Men eftersom Tele2 inte kom överens i förhandlingarna med Viaplay ingår inte CL i Viaplay-abonnemang som köpts via Tele2.

”Jag anser att de har vilselett och felinformerat om detta och vill ha tillbaka alla mina utlagda pengar”, skriver en man i Norrköping.

Ekdal hörde av sig

Under förra veckans Champions League-premiär rådde rejäl förvirring hos många Tele2-kunder som köpt Viaplay-abonnemang via Tele2.

Tv-profilen Lennart Ekdal var en av dem och han berättade för Sportbladet att han tagit kontakt med Konsumentverket för att reda ut vilka rättigheter han har som kund.

– Du tecknar ett avtal med ett tv-bolag om ett visst innehåll och så binder du avtalet och mitt under avtalsperioden så plockar de bort godbiten utan att justera priset. Det är ju ganska bedrägligt, sa Ekdal.

Sportbladet söker Tele2.

En bild som använts i en anmälning, för att visa att kunden fick info om att Champions League kunde streamas via Viaplay-abonnemang från Tele2.

Följ ämnen i artikeln