Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Fredrika

Profilen rasar efter haveriet: ’Förfärlig’

Uppdaterad 17.25 | Publicerad 16.40

Lennart Ekdal kunde inte se på Champions League.

Tv-profilen rasar mot tv-branschen.

– Det är ett totalt haveri faktiskt, säger Ekdal.

Under tisdagskvällen var det efterlängtad Champions League-premiär för fotbollsälskare runt om i världen.

Kvällen blev dock en besvikelse för många svenska tittare, som inte kunde se matcherna. En av de som hade problem är den legendariske TV4-journalisten Lennart Ekdal, 70.

Han fick inte i gång sin sändning.

– Man blir ju förbannad. Man vet ju att ”nu väntar det en timmes digitalt helvete”. Det är nog inte bara min generation som har känt det. Det är nog yngre också, säger Ekdal.

Problemet för honom och många andra?

Att kunder som köpt ett Viaplay-abonnemang via Tele2 inte har rätt att se Champions League, eftersom turneringen inte ingår i Tele2:s avtal med Viaplay. Något som många inte visste.

Lennart Ekdal.

– När man går in på Viaplay möts man av textraden ”nu blev det fel”. Ingenting mer. Och det gäller ju då alla oss, tusentals förmodar jag, som har Viaplay via Tele2, säger Ekdal.

”Totalt haveri”

Vissa kanske såg stycket på Tele2:s hemsida där bolaget informerade om att man inte har rätt att visa Champions League via Viaplay. Men Ekdal reagerar framför allt på att information om vad som gällde inte verkar ha kommit ut på ett bra sätt till kunderna.

– Hur kan man inte informera om det som skedde, oavsett om det är Tele2 eller Viaplay? Vi är många som slår på Viaplay sju minuter före sändning och så har det hänt något som gör att vi inte kan se. Men de parter som sett till att detta hänt säger inte ett knyst. Det är ju väldigt lätt att informera kunden om att ”nu gör ni så här, nu har vi inte längre ett samarbete med Tele2 när det gäller Champions League. Vill ni se det fortsättningsvis ska ni göra exakt så här”. Att den informationen inte kommer är helt obegripligt, säger Ekdal.

Han hade svårt att få svar under kvällen.

– Varken Tele2 eller Viaplay kunde ju egentligen berätta vad som hade hänt. De kunde inte berätta vad konsumenten skulle göra nu. Det är totalt haveri faktiskt.

Han tycker att bolagen skadar sig själva.

– Inte minst Viaplay med flera katastrofår bakom sig borde ha alla incitament i världen att berätta för mig som kund hur jag ska se Champions League.

Kritisk mot branschen

Ekdal känner en ilska mot tv-branschen.

– Branschen är förfärlig. Det är en otrolig röra för oss konsumenter. Rättigheter och avtalstider går fram och tillbaka och det är svårt att veta med vem man egentligen har ett avtal som kund.

Ekdal tycker att det behöver tas ett kollektivt ansvar.

– Så att man rensar upp i den här djungeln och gör det hela lite mer begripligt för oss hundratusentals fotbollsnördar som ju sitter och pröjsar rätt mycket pengar till rätt många kanaler och bolag.

Viaplay svarar

Sportbladet har varit i kontakt med Viaplays presskontakt Fredrik Jönsson och frågat om Viaplay borde ha gjort information om vad som gällde mer tydlig för kunderna.

– Alla som har köpt Viaplay Total direkt genom Viaplay är garanterade Champions League. Vi har informerat våra kunder om vad som gäller för våra respektive paket. Vi har kontakt med Viaplays kundbas, men vi sköter inte kommunikationen med andra tv-operatörers kunder. Det är upp till respektive operatör att informera sina kunder som har Viaplay Total om vad som gäller, säger Jönsson och fortsätter:

– Majoriteten av alla operatörer har vi slutit ett avtal med, så deras kunder ska kunna se Champions League. Tisdagar och onsdagar kan man även se Champions League på TV6.

Varför hänvisades kunderna som inte kunde se matcher till Tele2?

– De hänvisades till Tele2 eftersom de är kunder där. Om de hade varit kunder hos Viaplay hade vi självklart skött den kommunikationen direkt med dem.

Tele2 svarar

Sportbladet har också ställt frågor till Tele2, som beklagar det som hänt.

”Vi beklagar naturligtvis att kunderna är besvikna och att det har varit otydligt. Vi har in i det sista försökt att komma överens med Viaplay in i det sista, utan att lyckas”, skriver Tele2.

Bolaget bekräftar att man inte har rättigheter att visa Champions League via Viaplay. Vissa matcher kan dock ses på TV6, som ingår i flera av Tele2:s kanalpaket.

Kunder har varit irriterade på att information om att man inte kunde se Champions League inte har nått ut. Varför var inte kunderna informerade?

”CL har aldrig ingått i Viaplay-paketen eftersom de tog över rättigheterna från TV4 inför den här säsongen. Den 10 september skickade Viaplay ut ett pressmeddelande om hur man som kund kan se CL via deras egna plattformar. Däremot så fick varken vi eller kunderna veta om de som har Viaplay från oss eller via någon annan operatör skulle ha möjlighet att kunna följa matcherna som nu har börjat. Sedan dess har vi förhandlat med Viaplay, men inte lyckats komma till någon överenskommelse. Vi har på grund av att Viaplay inte har berättat för oss hur paketen ska se ut eller heta, kunnat informera våra kunder på ett tydligare sätt. Vi beklagar att all ovisshet kring detta har drabbat kunderna. Vi informerar kontinuerligt på vår hemsida samt ’mina sidor’ för berörda kunder. Vi har också haft extra bemanning och öppettider i vår kundservice för att kunna svara på frågor från våra kunder.”

Gäller det för hela säsongen att man inte kommer kunna se Champions League via Viaplay-abonnemang som köpts via Tele2?

”Det är för tidigt att säga, men vi hoppas ju såklart att vi våra kunder ska kunna se Champions League via Tele2.”