Saab - tillbaka till framtiden
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-04-20
Aftonbladet först att provköra nya konceptbilen
Saab 9-3X är en vägkramare som någon gång kan tänka sig att svänga av från asfaltstråket.
Aftonbladet har som enda svenska tidning provkört bilen som än så länge bara finns i ett enda exemplar.
Bilen är extrem och skiljer sig som dag och natt från nuvarande 9-3-modellen, ja från allt som Saab konstruerat hittills.
Interiören är futuristisk. Bara överdelen av instrumentpanelen är identisk med den som sitter i nya 9-3 (presentation i maj, provkörning i juli, leverans i augusti).
Resten är fria tankar om vart Saab vill dra i väg de kommande åren.
Växlar med två knappar
Startnyckel är ersatt av en röd knapp, men den sitter infälld i mittkonsolen, var annars i en Saab? Jag trycker och V6:an mullrar i gång.
Växellådan är manuell men med blixtsnabb halvautomatisk växlingsfunktion, som i formel 1 och som Ferrari och Alfa Romeo. Med växelspaken för jag i ettan och sen sköter jag växlarna med två knappar på ratten.
General Motors har ju köpt in sig i Fiat-koncernen och har fri tillgång till den unika växellådan.
I pressmaterialet har 9-3X GM:s nya aluminium-V6-motor och fyrhjulsdrift från Haldex. I verkligheten är det den vanliga gamla V6:an och Haldexkopplingen är urkopplad av tekniska skäl.
Men bottenplattan, eller arkitekturen som det heter numera, kommer direkt från nya 9-3. General Motors har konstruerat sin så kallade Epsilonplatta för Opel Vectra, Saab 9-3 och för en rad amerikanska bilar.
Vectra blev först med serieproduktion och en chassikalibrering som gör Opeln lugn och sävlig och med en inneboende vilja att köra rakt fram på stora fina vägar.
I Saab 9-3 är karaktären helt annorlunda. Bilen styr ivrigt in i kurvorna. Styrservon är hydraulisk i motsats till Vectras elektriska. El-servo spar bensin och vikt men kan än så länge inte förmedla tillräckligt med känsla.
Dessutom skiljer sig bussningar, fjädrar, krängningshämmare och stötdämpare, vilket ger Saab 9-3 köregenskaper utöver det vanliga.
Stora takfönster
I 9-3X är markfrigången ökad med ett par centimeter jämfört med vanliga 9-3 och fjädringsvägen är längre för bättre komfort och för att ge bättre terrängegenskaper den dag bilen ska ut i skogen. Men Saabs tekniker betonar att 9-3X har köregenskaperna optimerade för riktig väg, inte för terräng.
9-3X har små sidorutor vilket ger en något instängd känsla men kupén är ljus tack vare stora takfönster ända framifrån och bak.
Den välvda vindrutan från Saab 99 och gamla 900 kommer tillbaka och bidrar till den typiska cockpit-känslan som Saabs nya designteam månar om.
De material formgivarna valt till interiören liknar mer Saabs bilhallar och bilsalongsmontrar än nuvarande Saab-modeller. Det är mattpolerad aluminium, frostad genomskinlig plast och ljust skinn. Snyggt och skandinaviskt, men rattens metallstomme var svinkall i alpkylan.
Söker sina rötter
Bagageutrymmet kan växa ända fram till instrumentpanelen när båda bakstolarna och främre passagerarstolen fälls framåt. Bagaget förankras i golvet i Saabs typiska flyginspirerade räls.
9-3X är mycket Saab, så som Saab alltid borde ha varit. Bilen visar både i egenskaper och formgivning att Trollhättan söker sina rötter och snabbast möjligt tänker skaka av sig det dammiga 1990-talet.
Robert Collin