Flottfärden som blev en bestseller
Kon-Tiki. Ett bra varumärke, med ett hårt ”k” som fastnar. Coca-Cola, Kodak, Kleenex … Kon-Tiki. Numera kan det stå Kon-Tiki på en husvagn, en kanot eller ett hotell.
Orsaken är att den då 32-årige norrmannen Thor Heyerdahl tillsammans med fem man 1947 drev åtta tusen kilometer över Stilla havet, från Peru till Polynesien, på en balsaflotte vid namn Kon-Tiki – och att han sedan skrev en bok om äventyret. Och att boken kom i händerna på den danskfödde förläggaren Adam Helms på Forum. Det var han som gjorde Kon-Tiki till en internationell bestseller och i senaste numret av Biblis berättar Axel Andersson historien om boken som var sin tids Da Vinci-koden.
Thor Heyerdahls expedition, för övrigt sponsrad av USA:s krigsmakt, skulle bevisa att Polynesien först befolkats av en vit ras som, med hövdingen Kon-Tiki, drivit dit på flottar från Sydamerika. Efter månaderna på havet åkte Heyerdahl hem till fjällen och skrev boken som, blev en succé i Norge.
Men världen, då? Och USA?
… en svensk reklamsuccé
Det hände ingenting förrän säljgeniet Adam Helms fått de svenska rättigheterna. Helms skapade publicitet: visade upp en besättningsman, ordnade utställning på Pub och föreläsningar för bokhandlare, gjorde pappmodeller för skyltfönstren och sjösatte en Kon-Tikikopia i Brunnsviken.
Kon-Tiki blev ett varumärke innan det ordet var uppfunnet.
Andra länder hängde på med Kon-Tikipredikningar, -hattar, -dikter, -chokladkakor … det blev Kon-Tiki-feber i USA och i ett Europa där man, strax efter kriget, kunde ha svårt att få fram papper att trycka på.
I mitten av 60-talet hade Kon-Tiki sålts i 50 miljoner exemplar i världen – och den går fortfarande i nya upplagor.