Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Franska satiren som älskas till döds

Trots sviktande tittarsiffror tillåts Les Guignols fortsätta

Johanna Frändén och Zlatandockan gästar programmet ”Le Grand Journal”. Foto: Augustin Detienne/Canal Plus

Om tv-programmet Les Guignols de l’info, karikatyrdockorna som retas med hela det franska etablissemanget, gick det förra veckan ett rykte att de skulle ha gjort sitt sista framträdande i franska Canal Plus. Ägaren Vincent Bolloré anser tydligen att det är alltför provocerande.

Som en händelse är Bolloré nära vän till förre presidenten Nicolas Sarkozy, en av programmets mest imiterade personligheter de ­senaste åren, och återigen högerkandidat inför presidentvalet 2017.

Frankrikes kultur- och samhällselit fullkomligt kvällstidningsrasade när uppgifterna kom ut, trots att många av dem själva är föremål för programmets ständiga parodier.

Upphovsmännen till Les Guignols ropade på censur och hävdade att Charlie Hebdo-andan härmed kunde dödförklaras.

François Hollande, själv flitigt imiterad, gick ut och hävdade att hån och karikatyrer tillhör det franska tv-arvet. I själva verket går traditionen längre tillbaka än så. Redan vid franska revolutionen karikerades makthavare och kungligheter i den franska pressen.

Les Guignols startade som en ung och uppkäftig satirshow 1987, där ingen celebritet eller historisk person var för helig för att attackeras, och där både Angela Merkel och Zlatan Ibrahimovic förärats varsin ofta återkommande docka. Men programmet lider i dag av sviktande tittarsiffror.

Efter den senaste veckans reaktioner kom i helgen nya uppgifter som gör gällande att programmet blir kvar i Canal Plus tablå i höst.

Frankrike pustar ut över att ­yttrandefriheten är fortsatt intakt, men har redan tvingats ställa sig den givna följdfrågan: Hur bra lyckas ett satirprogram med sin agenda när alla, från kändisar till statschef, kramar ihjäl det?

Följ ämnen i artikeln