Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

”Jag upptäckte deras terrorplaner på Tiktok”

My Vingren är huvudperson i filmen ”Hacking hate”

Prisbelönta researchern och journalisten My Vingren är en av huvudpersonerna i Simon Kloses dokumentärfilm ”Hacking hate”.

Tidigare i år vann filmen ”Hacking hate” den prestigefyllda Tribeca-festivalens dokumentärpris i New York. Nu, i samband med Stockholms filmfestival, har regissören Simon Kloses film Europapremiär.

”Hacking hate” berättar en historia som publicerades i tidningen Expo redan i mars 2023. Artikelns och filmens ena huvudperson är ”Vincent”. Han publicerar högerextremt innehåll och mobiliserar till strid bakom kontonamnet ”Strength 38”. Är han rysk spion? Ett verktyg för Putins propaganda? Eller bara ännu ett högerextremt, uppmärksamhetstörstande troll?


Den andra huvudpersonen är den prisbelönta researchern och journalisten My Vingren. Det hon upptäcker under arbetet med Expo-reportaget genererar filmens frågeställningar och teman.

– Jag är lite förvånad över att vi är här. Att jag tillät mig vara i centrum, för det är en person jag verkligen inte är. Jag är en nörd.

Vad ligger i begreppet ”nörd” för dig?

– Jag är lite socialt ”awkward”, eller i alla fall känner jag mig som det. Jag gillar specifika grejer och att hålla mig fast i dem. Just nu är det broderi.

Broderi?

– Jag gillar när man gör något som kommer bli en stor bild. Men man gör det en sak i taget. Det är ju så jag gör research.


Vingrens researchbroderi är filmens epicentrum. Ett digitalt, forensiskt och mångfacetterat pussel, skickligt skildrat med Kloses effektiva bildspråk. Filmen komprimerar ner Vingrens fleråriga arbete, sprunget ur tanken att kartlägga kopplingar mellan alla högerextrema terrordåd – i hela världen. Den gemensamma nämnaren: radikaliseringen på techföretagens plattformar.

Är det några särskilda platser som radikaliserar ”bäst”?

– De två plattformarna jag är mest orolig över är Telegram och Tiktok. Tiktok är en oerhört obehaglig kanal. För att det är så många unga som är där, och det finns så otroligt mycket högerextrem propaganda, lätt tillgängligt. Bara för några veckor sedan hittade jag hur någon höll på att planera flera terrordåd. På Tiktok.

Det kändes som att de här dåden skulle kunna ske

På Tiktok?

– Ja, 14–15-åringar från bland annat Sverige, Tyskland och Norge som säger att ”ja, jag vill delta i det här dådet”. Ett högerextremt terrordåd som skulle ske synkroniserat den 16 oktober på flera platser i Europa.

Kommunicerade man om det öppet på Tiktok?

– Ja. Uppmaningen och planerna låg kvar på en öppen profil på Tiktok i två veckor. Med länkar till gruppchattar i Telegram och Signal. Där fanns en lista med mål som ledaren hade skapat. Konkreta planer och diskussioner om ”var kan vi hitta vapen” och andra detaljer.

Öppna grupper där också?

– Man var tvungen att bli insläppt. Men det blev alla. Jag såg inte att någon inte blev insläppt.

Så du var med i gruppen också. Oj. Hur hanterar du det här då?

– Det kändes som att de här dåden skulle kunna ske. Så med hjälp av kontakter i säkerhetsvärlden så lämnade jag över uppgifterna till Säpo och Must.


Inläggen och konversationerna är uppseendeväckande – på flera sätt. Att Tiktoks innehållsgranskning missar att flagga för detta är direkt samhällsfarligt. Och de potentiella konsekvenserna av dåden är vidriga; terrorplanerna beskriver hur och mot vilka grupper man tänker slå till. Men, som ”Hacking hate” pekar på, kan främmande makt vilja skapa oro i Europa. Enskilda personer kan fungera som nyttiga idioter med pengar och/eller bekräftelse som drivkraft.

”Hacking hate” handlar också om Vincent. En homofob och rasist som organiserar arga, unga män. En skicklig organisatör, socialt kompetent både on- och offline. För att komma närmare sådana personer som Vincent skapar My fejkade profiler – personan med egenskaper och intressen som ska göra dem accepterade och attraktiva för Vincent och de högerextrema grupperna. Hon skapar ”Andreas” och hans fru ”Johanna”. Deras ansikten är gjorda med en bildredigerings-app och är baserade på Mys eget ansikte. ”Andreas” har välansat skägg, han postar om kött och träning. ”Johanna” gillar heminredning, bakar och postar bilder på sina barn. Ögonblicksbilder från deras fiktiva liv, men motiven kommer från My Vingrens verklighet.

– Jag är vegetarian. Men om jag åt med någon som åt kött brukade jag fota köttbiten och så kunde ”Johanna” skriva på Instagram att hon lagat en fin köttbit till sin man.

”Johanna” lyckas komma in i en högerextrem grupp på Facebook, och på så vis kan My hitta vägar att lära känna Vincent ännu mer. Online organiserar han högerextrema, men offline försöker han nästla sig in i Norges vapenindustri. Men My Vingrens research leder ibland fram till fler frågor än svar; Vincent verkar vara en mycket komplex karaktär.

Är han – som ursprungsreportaget i Expo frågar – nazistbroiler eller rysk agent?

– Det finns fler saker som är väldigt långt ifrån den han målar ut sig som i de här högerextrema kretsarna. Och för mig så blev det ju ännu mer intressant. Vem är han egentligen? Och det går ju inte att säga.

Du har inte lyckats komma i kontakt med Vincent?

– Jag har försökt kontakta honom flera gånger, men han har inte svarat. Men han har läst och delat Expo-artikeln.

… det är en plats där det är väldigt lätt att bli radikaliserad

Förutom det konkreta våldet som föds och får näring i de sociala flödena, vad skulle du säga är de största konsekvenserna för unga?

– Alltså, internet är ju fantastiskt, man kan få relationer om man har svårt att få det eller går på en skola där man känner att man inte passar in. Det är en alternativ värld, och det är ju fantastiskt. Men det är en plats där det är väldigt lätt att bli radikaliserad.

Men att man är online mycket … det är inte det som är problemet, utan var man är?

– Ja, och vilka man är där med, tror jag.

Du säger i filmen att det sägs att högerextrema är bra på sociala medier, men kanske är det så att sociala medier är bra på högerextremism.

– Högerextrema budskap sprids väldigt snabbt över internet. Och det finns massa forskning som visar att sociala mediejättar använder våra reaktioner för att tjäna pengar.

Google, som äger Youtube, säger i filmen att det inte är så.

– Ja, Google säger att de inte tjänar pengar på hat. Och det tycks vara … alltså … det känns ju som att experterna jag talar med i filmen tvivlar på det uttalandet.


Flera experter menar att Google profiterar på högerextremism. Inför presidentvalet i USA har bland annat New York Times avslöjat hur Google tjänat rejält på desinformation på Youtube. Intäkterna från högerextremt innehåll är dock inga nyheter; redan 2018 kunde Totalförsvarets forskningsinstitut FOI visa hur enormt många sidvisningar högerextremt material har.

– Det är ju helt hårresande! Att de (Google reds. anm) inte skulle tjäna pengar … det låter helt omöjligt. Dessutom så tjänar ju företagen på att sälja den data de har, så … ja.

Några timmar innan vi ses har Donald Trump hållit segertal. Han hyllar sin nyblivne confidant Elon Musk, och många tror att Trump kommer riva upp Demokraternas försök att reglera sociala medier. Den högerextrema aktivisten James O’Keefe sammanfattar läget i ett uppmärksammat inlägg: ”Gammelmedia är död. Tiden för sanningssägande är här. Sluta klaga på medierna. Du är medierna.”

Vad handlar filmen om för dig?

– Om demokratins läge just nu. Att vi inte kan ta den för givet. För mig ser framtiden ganska mörk ut, jag är lite orolig. Det finns reella hot mot demokratin.

Hur menar du?

– Vi kan se hur auktoritära stater får mer utrymme, hur propaganda sprids, hur främmande makt flyttar fram sina positioner …

Du tänker på Ryssland?

– Ja. Och Kina.

Men jag har svårt att se att Vincent skulle vara opåverkad av kulturen som kommit med USA: trumpismen, Maga-rörelsen, Proud boys med mera.

– Trumps uppmaningar till våld och kränkningar har definitivt spelat en roll för hatet på internet. Men just Vincent … han delar pro-Trumpinlägg på Tiktok, men i andra forum är han emot honom. Han hoppar mellan olika grupper och anpassar sin retorik till de mål han har. Han är som en kameleont.

Varför?

- Kanske för att någon betalar. Vi vet inte säkert, men det finns saker som pekar på det.


I filmen avslöjas Vincents kopplingar till Ryssland och Vitryssland. Bland annat visar kontoutdrag att någon finansierar resor och uppehälle.

– Det påminner ju om det som säkerhetsmyndigheter över hela världen varnar om. Att han inte skapar de här projekten för att han är ideologiskt övertygad. Att det finns andra intressen bakom.

Utan att spoila för mycket kan man säga att nyfikenheten på Vincent och hans motiv bara ökat när filmen är slut. Även för My Vingren.

Du skriver en bok, har jag hört.

– Ja. Jag skriver om Vincent. Dels om det livet han har, men också vilken roll han har i allt. Men den handlar väl också om internet och demokrati. Vad som står på spel.

Café Bambino: Amer Sarsour om prosans magi, flyktens odyssé och att bli någon att räkna med

Amer Sarsour om prosans magi, flyktens odyssé och att bli någon att räkna medAmer Sarsour om prosans magi, flyktens odyssé och att bli någon att räkna med