Därför älskar Stockholms medieelit Clubhouse
Första sociala medier-appen för ljud är här
Är du med i klubben? Det har snackats i och om den i flera dagar nu. I vissa trendkänsliga kretsar kanske rent av veckor. Appen Clubhouse har inte nått speciellt brett ännu men när den väl fick luft här i Sverige träffade den som en Amors pil rakt i hjärtat på Stockholms medieelit. Nu fanns plötsligt en plats att prata om sig själv även på de få dagar då man inte gjorde det i en podd. Praise the Lord!
Nu kanske du sitter där och undrar vad i hela Clubhouse är. Det är rimligt. För än så länge är appen bara tillgänglig för de med iOS-telefoner och det krävs dessutom in inbjudan från någon som redan har konto för att man ska kunna registrera sig.
Kortfattat kan man säga att det är telefonkonferenser uppdelade i deltagare och åhörare. En moderator startar ett ”rum”, där vem som helst kan gå in, och bestämmer vem som ska tillhöra vilken del av ”rummet”. Alltså vem som är med och pratar och vem som bara kan lyssna. Sedan kan publiken bli uppbjudna på ”scenen” och även räcka upp handen för att påkalla moderatorns uppmärksamhet.
Inget konstigt, inget nytt, säger du? Tvärtom, säger jag. Det är en märklig upplevelse att glida in och ur i olika diskussioner, samtal och monologer. Vissa har beskrivit känslan som en Almedalsvecka med alla sina paneler och föreläsningar, fast helt och hållet i telefonen. Även om beskrivningen låter som något av en mardröm så är den inte så dum. Och när ett samtal får riktig fart är det inte ovanligt att någon utbrister ”Det här rummet borde va en podcast!” – och det är här det börjar bli intressant för mig.
Varje vår kommer företaget Edison Research med sin rapport ”Share of Ear” som mäter hur stora olika ljudmedier är i förhållande till varandra. 2021 kommer för första gången ett socialt medium ta plats där och frågan är hur den snabbt ökande podcastmarknaden kommer påverkas av detta. För själv har jag kommit på mig själv med att tänka ”den här podden borde va ett rum på Clubhouse!”.