Google gör poddar sökbara
Ny teknik kommer att förändra poddlyssningen
Ett gigantiskt hotell strax nordväst om Orlando i Florida, inklämt mellan Disney World och Sea World, var nyligen skådeplats för podcastbranchens eget Woodstock, Podcast Movement. Det är världens största podcastmässa och består av lika delar flådig tech-mässa, navelskådande kulturevenemang och ryggdunkande branschfest. Här äter Googles poddchef lunch bredvid den entusiastiske amatören som just passerat 1000 lyssnare till sin podcast om pudeluppfödning. Med sina 3 500 deltagare saknar mässan faktiskt motstycke i det brokiga landskap som vuxit fram under begreppet podcast.
Givetvis bjöds det på massor av nyheter, trender och ny teknik. Vad sägs om Googles nya sökfunktion på podcastinnehåll till exempel? Tekniken att transkribera och göra prat sökbart är inte nytt men att som Google göra det med flera miljoner poddavsnitt och stoppa in den i sin redan etablerade sökmiljö kommer förändra mycket kring hur vi hittar och konsumerar nya poddar i framtiden.
Även Spotifys miljardsatsning på podcast tog såklart mycket plats likaså den amerikanska radiojätten iHeartRadio (sic) som tagit enorma kliv in på marknaden.
Här behandlades i vanlig ordning också den senaste statistiken från gurun Tom Webster från Edison Research, världsledande på mätningar av just digitalt ljud. Förra året skedde den största ökningen för podcastlyssning för ett enskilt år någonsin, och när Webster klev ut på scenen för att presentera sina senaste fynd möttes han av en stående ovation. Visst det är lite som att hylla termometern för det fina vädret men Edisons undersökningar har varit helt avgörande för den utveckling, främst på annonsmarknaden, som mediet haft.
En intressant nyhet som Webster tryckte på var Youtubes högst oväntade intåg som den främsta plattformen för rekrytering av nya poddlyssnare. Den plattformen var inte ens närvarande när samma undersökning gjordes för ett år sedan.