Polarpriset till sann virtuos
Claes Wahlin: Anne-Sophie Mutter äger en speciell närvaro i sitt spel
Året var 1972 och Anne-Sophie Mutter var nio år när hon gav sin första konsert, Mozarts violinkonsert i D-dur. Piano hade hon börjat med fyra år tidigare och violinen strax efteråt. På den vägen är det, skulle man kunna säga. Hennes exceptionella musikalitet gjorde att hon i den tidiga tonåren slapp skolundervisning för att kunna ägna sig åt musiken.
Vid 13 års ålder upptäcktes hon av Herbert von Karajan. Hon var länge hans protegé, och hon gjorde sin egentliga, offentliga debut med Berlinfilharmonikerna i Lucerne 1976. Året efter spelade hon i Salzburg och vid 15 års ålder kom den första skivan: Mozarts tredje och femte violinkonsert under Karajan.
Mutters karriär är helt enkelt enastående. Det finns vid sidan av den tekniska virtuositeten en speciell närvaro i hennes spel där violinens toner tycks omfatta och accentuera hela känsloregistret i det verk hon framför. Lyssna på hennes ”Méditation” från Jules Massenets opera Thaïs, för att ta ett exempel lite på måfå.
Även om hon länge framförde den klassiska 1800-talsrepertoaren, så har den samtida konstmusiken fått allt större utrymme med tiden. En rad namnkunniga kompositörer har specialskrivit verk för henne, Henri Dutillieux, Sofia Gubajdulina, Krzysztof Penderecki, Witold Lutoslawski, med flera. Närmast väntar en USA-turné (Debussy, Poulenc, Mozart …).
Polarpriset är ännu en utmärkelse i en mycket lång rad av priser. Hon lär också äga, inte en, utan två Stradivarius-violiner.
Övriga pristagare i år är hiphop-ikonen Grandmaster Flash och stiftelsen Playing for change som driver musikskolor för barn.