Mer stöd till manlig film - fegt av SFI
Automatstödet saknar mångfalds- och jämställdhetsmål
Som filmkritiker engagerar jag mig vecka efter vecka i alla möjliga världar och perspektiv. Men en sak har de flesta filmer jag ser gemensamt: de är gjorda av män och de handlar om män.
Enligt Svenska filminstitutets rapport Filmåret i siffror 2013 hade bara 21 procent av filmerna med svensk biopremiär förra året en kvinna i huvudrollen.
Inom svensk film var siffran bara något högre, men här är det ändå jämställt på producentsidan och de kvinnliga regissörerna blir sakta allt fler.
Nu gäller det endast de konsulentstödda filmerna. Och SFI har halverat filmkonsulenternas budget för att i stället skapa det hårt kritiserade (se till exempel Aftonbladet 6/3-13) automatstödet, riktat till kommersiell film.
Inget ont om kommersiell film i sig, men automatstödet saknar mångfalds- och jämställdhetsmål. När SFI i januari presenterade fem automatstödda filmer gavs en fingervisning om utfallet. Samtliga görs av män och fyra handlar också om män.
Mer statistik: i de hundra bäst säljande filmerna i USA 2012 var bara 28 procent av talrollerna kvinnliga.
Ska det berättas något allmängiltigt, roligt, viktigt eller spännande på film, så ska det alltså göras genom manliga kroppar och ansikten.
Det är en konservativ och feg inställning, och det är synd att Filminstitutet bygger in den i sina stödmodeller.