Så styr annonsörer över succésajten
Buzzfeed böjer sig för storkunder – rensar bort kritik mot reklam
Mediekris? Det är inget viralsajten Buzzfeed har hört talas om. Företaget har gått från 100 anställda 2011 till över 400 i dag och diversifierat sig med allt från politiska nyheter till kriminalreportage, förutom de välbekanta listorna. Sajten är också föregångare med sina annonser, utformade efter exakt samma smittsamma modell som det redaktionella innehållet.
Att maskera reklamen skickligt verkar dock inte vara den enda tjänst de erbjuder sina annonsörer. Nyligen fick de kritik från många håll efter att en krönika som kritiserat Dove – att säga att huruvida vi ser oss själva som ”vackra” eller ”medelmåttiga” beror på vilken tvål vi använder är inget konstruktivt budskap, tyckte skribenten – plockats bort. Doves ägare Unilever är storannonsör. Samma väg åkte en artikel om ”21 anledningar till varför det är en dålig idé att spela Monopol”.
Många listor kretsar kring varumärken – ”7 stadier i en Netflixfrossa”, exempelvis – men bara i ett positivt sammanhang, tack.
Reklamkommentatorn Mark Duffy avslöjade efter att han fått sparken från företaget att också hans kritik av Axe-reklamen som sexistisk raderats av ledningen. I ett svar till Duffy förnekade Buzzfeed inte anklagelsen att påtryckningar från Axe (också ägt av Unilever) låg bakom. I stället fick han ”tips” från företagets vd om reklamfilmer som han borde hylla som geniala – som visade sig komma från annonsörer som just skaffat Buzzfeed-konton. Dags för en lista över ”de bästa bevisen på pengarnas makt över journalistiken”?