Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Det var inte bara högern som förstörde skolan

”Experimentet” är en nischprodukt för makthavare som väcker hopp om bättre beslut i framtiden

Publicerad 2022-05-11

Karin Grundberg Wolodarski är journalist på Dagens Industri och aktuell med boken ”Experimentet”.

Det är ingen debattbok Karin Grundberg Wolodarski har skrivit om den svenska skolan. Tvärtom håller hon sig noga undan egna ställningstaganden och politiska slutsatser, det här är en journalistisk produkt. Trots det hade Experimentet – Hur den svenska skolan blev en av världens mest avreglerade lika gärna kunnat låna titeln från Fredrik Söderholm och Ola Rapaces självrannsakande podcast Sorry, allt gick åt helvete.

För när Grundberg Wolodarski, till vardags reporter på Dagens Industri, arbetar sig fram genom besluten som bäddade för dagens haveri till skolsystem så sitter de där, de som bestämde, och förklarar en efter en att det inte var det här de såg framför sig.

Göran Persson, Ylva Johansson, Peje Emilsson och Beatrice Ask. Ingen av dem trodde att börsnoterade vinstjaktmaskiner skulle bli resultatet av de politiska beslut som fattades. Kjell Olof Feldt och Ingvar Carlsson beskriver sin naivitet och förundran inför konsekvenserna av sina beslut. Andra fyller i, några rätt nöjda, några djupt desillusionerade.

inte bara en Milton Friedman-dyrkande höger byggde detta luftslott

Den enda som tycks ha förstått vad som skulle hända är moderaten Odd Eiken, som också beskrivs som en av arkitekterna bakom det svenska skolpengssystemet. Medan resten av de medverkande förklarar hur lite de begrep om vilken väg Sverige slog in på menar han att utvecklingen var självklar. ”Det är bara att slå upp en lärobok i företagsekonomi”, säger han till Grundberg Wolodarski. Som läsare önskar man att någon av de som nu ångrar sig hade gjort just detta.

Experimentet får nästan ses som en nischprodukt för skolpolitiknördarna, för det är inte en bok som ägnar sig särskilt mycket åt nuläget eller den politiska strid som står framför oss. Att dåtiden spelar huvudrollen blir tydligt för mig efter drygt hundra sidor, när författaren först då närmar sig 1980-talets slut och kommunaliseringens betydelse för framväxten av vinstdrivande skolor beskrivs. Det kan låta som en invändning men så är det inte.

För vi har redan i det offentliga samtalet gott om lägesrapporter om alarmerande betygsinflation, om skolvalets och skolpengens konsekvenser för segregationen, och berättelser från elever som står utan skolbibliotek, läroböcker och lärare.

Grundberg Wolodarski fokuserar i stället på fundamentet, konflikterna, processerna och besluten som tog oss hit. Hon påminner om att inte bara en Milton Friedman-dyrkande höger byggde detta luftslott, Socialdemokraterna fattade en lång rad ödesdigra beslut som gav dem möjligheterna, också med stöd från Vänsterpartiet.

Ingvar Carlsson hade för all del insett att skolan var på väg åt fanders inför valet 1994 och gick till val på skarpa löften om att stoppa det inledda systemskiftet. Men när de vann valet orkade partiet inte ägna sig åt att både hantera den akuta ekonomiska krisen i Sverige – och ta tag i skolfrågan. ”Det kanske låter konstigt och illa. Det där med skolfrågan orkade jag inte ägna en tanke åt. Det var en så liten fråga jämfört med att landet höll på att ekonomiskt gå under”, berättar han för Grundberg Wolodarski. Begripligt, på ett sätt, men också förödande.

Den typen av grävande i det förflutna och påminnelser om vilka vägval som avgör länders och institutioners framtid gör Experimentet till en mycket intressant bok. Möjligen bara för den specialintresserade och för makthavarna själva. Men om delar av den gruppen läser hennes välberättade reportage finns kanske hopp om att bättre beslut fattas i framtiden.