Värdet steg på kuppen
Banksy driver med konstvärlden – men det förändrar ingenting
Uppdaterad 2018-10-10 | Publicerad 2018-10-08
Gatukonstnären Banksy har varit en gåta i flera decennier. Hemlig identitet. Uppenbarligen extremt smart. Han har inte bara skapat storartade verk i sin genre, han driver med konst- och kulturvärlden och i fredags orsakade han en mindre skandal på Sotheby’s auktion.
Girl with balloon såldes för 1 miljon pund, och sekunderna efter att klubban nått bordet började målningen glida ner i ramen och strimlas.
Banksy publicerade under lördagskvällen en film på Instagram där han förklarar att han för länge sedan byggde in en dokumentförstörare i ramen, att aktiveras om tavlan någonsin skulle säljas på auktion. Exakt hur den aktiverades är för mig en gåta. En allians med Sotheby’s?
"The urge to destroy is also a creative urge" - PicassoKuppen är ett finger till konstmarknaden, till de stigande priserna, till hela den lätt vulgära konstsyn som handlar om stora och säkra investeringar. Inte om det som konst borde handla om: njutning, insikt, humanism.
Verk som säljs till privatpersoner försvinner från det allmänna, och lever sitt fortsatta liv inlåsta på platser där få har tillträde. Nu vet ingen vem som köpte just detta verk, Sotheby’s avslöjar inte den telefonbudande köparens namn. Men troligast är att det är inte är en institution.
Så just den här guldramsförsedda Girl with balloon – ett motiv som vem som helst kan se som tryck, tröja, tygkasse – är förlorad för allmänheten och dessutom förstörd.
Varför tycker jag då att det bara är sorgligt alltsammans?
För att det inte spelar någon roll om verket är förstört eller ej. Den nya prislappen är femtio procent högre, låter marknadsanalysen meddela. Nu är Girl with balloon nämligen konsthistoria, en händelse.
Hur mycket auktionshandeln än kritiseras eller drivs med så klarar den sig fint. Fantasisummor byter ägare, högt över konstnärernas och den helt vanliga publikens huvuden. Uttryck, innehåll, eller ens ett prank som detta ändrar ingenting.