Allt fler kändisar ger sig in i vinbranschen och skapar sina egna drycker.
I dag kan du exempelvis dricka tv-profilen Ernst Kirchsteigers italienska rödvin eller avnjuta fotbollstränaren Sven-Göran ”Svennis” Erikssons vita vin från Italien.
Humorkungen Robert Gustafsson har ”Robert Gustafsson Selected” som består av ett rött vin och ett vitt vin.
En av de senaste tillskotten är konstnären och tv-personligheten Carolina Gynning som släppte sitt vin under slutet av 2015. Tillsammans med vinmakaren Anders Åkesson har hon tagit fram det röda vinet Besos, som betyder kyssar. Proseccon säljs i en trälåda om sex flaskor som även den bär konstnärens design.
”Genuint intresserade”
Vinskribenten, författaren och vinresearrangören Vincent Arrhenius har en teori varför allt fler kändisar sätter sitt namn på viner.
– Jag tror att de ger sig in i vinbranschen för att de ser att det går att sälja den typen av viner. Antagligen mest för att tjäna mer pengar, men jag tror också att flera av dem är genuint intresserade av vin. Exempelvis är rapparen Petter en före detta elev till mig och numera utbildad sommelier, berättar han.
Hur tycker du kvalitén är på kändisvinerna?
– Kvalitén är väldigt varierande. De är ofta cirka tjugo kronor dyrare än andra viner av samma kvalitet, säger han.
”Ovanligt bra”
Bland kändisarnas viner har han hittat en favorit.
– Jag håller provningar på Medelhavsmuseet och för några år sedan höll jag en på temat ”Kändisviner”. Vinet som stack ut var Robert Gustafssons bordeaux. Ovanligt bra och faktiskt prisvärd trots att det var ett kändisvin. Jag provade om samma vin nyligen och det var fortfarande bra.
Han beskriver vinet så här; ”Härligt utvecklad bordeaux med frukt kvar från denna ypperliga och varmfruktiga årgång.
– Det här vinet passar till fet anka och en puré på potatis och jordnärtskocka.
checkSe listan här under – fler kändisar som satsar på vin