Red Bulls tuffa svar om Sergio Perez framtid
Publicerad 2024-10-24
Är F1 i Mexiko det sista vi ser av Sergio Perez? Det ryktas om att han ska offentliggöra sitt avslut i helgen, något som Red Bull inte dementerar.
Stallet stöttar honom inte heller officiellt.
– Om prestationen inte stämmer hjälper det inte att ha ett kontrakt.
Orden kommer från Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko, som är 81 år gammal och alltid är väldigt rak i sina uttalanden. Sergio Perez, som trots att det i snart två år har ryktats om att han måste lämna F1, skrev på ett nytt kontrakt i början av sommaren.
Men ryktena om att hans tid i F1 är över har inte upphört.
Faktum är att han ligger åtta i det VM som hans kollega Max Verstappen leder, det skiljer mer än 200 poäng mellan Verstappen och Perez. I Austin senast var han 40 sekunder efter Verstappen i mål och en minut efter vinnaren Charles Leclerc.
Perez brist på poäng har lett till att Red Bull bara är tvåa i konstruktörs-VM och det finns en risk att stallet bara är trea efter helgens deltävling på Perez hemmaplan i Mexiko. Ferrari, som vann dubbelt i Austin, har bara åtta poäng upp Red Bulls andraplats.
– Perez har visserligen ett kontrakt, men Formel 1 handlar om att prestera, säger Helmut Marko till F1-insider.com.
– Vi kommer att sätta oss ner i slutet av säsongen och bestämma oss för vilken förare som det är bäst för Red Bull att ha intill Max Verstappen.
Marko är inte ensam i sin kritik mot Sergio Perez, den tidigare F1-föraren, numera experten Ralf Schumacher är också tydlig när han pratar med sport1.de.
– Det är inget personligt, men jag tror att tiden är ute för Sergio Perez. Red Bull borde reagera, säger han.
Faktum är att Red Bull för bara ett par veckor sedan ersatte 35-årige Daniel Ricciardo med Liam Lawson i Red Bulls systerstall Racing Bulls. Lawson, som gjorde comeback efter ett års frånvaro, började längst ner i fältet med en motorbestraffning men avslutade loppet på poängplats. Före sin kollega Yuki Tsunoda.
Lawson har ett kontrakt över ytterligare fem racehelger och kör för sin framtid.
Det gör Sergio Perez också.
Däcken inför F1 i Mexiko
Säsongens 20:e GP avgörs i Mexiko och precis som i fjol har Pirelli valt ut däcken C3, C4 och C5. Det var då ett steg mjukare än tidigare race eftersom man ville öka de strategiska möjligheterna.
Inför årets deltävling har kurva 12 och 15, i sektor tre, fått ny asfalt. Detta är en bana som inte används speciellt mycket under året, vilket gör att det är lågt grepp under inledningen av helgen, men ju mer som körs på bana ju bättre blir greppet. Räkna med en brant banevolution.
Notera att den andra träningen under fredagen har förlängts till 90 minuter, detta för att stallen ska testa däck för 2025. De har döpts till C4, C5 och C6. Förarna kommer att köra ett program som är fastställt av Pirellis ingenjörer. Förarna har som tillgång till två hårda däck, tre medium och sju mjuka (vilket är ett set färre än brukligt), men de får ytterligare två set. Dessa kommer inte att ha någon färg, tanken är att det ena är identiskt md de som finns under helgen, det andra är en prototyp för 2025. Förarna ska köra ett snabbt varv och även lonrung per set. Stallen ska ha lika mycket/lite bränsle i bilen och köra samma antal varv. Detta ska sedan analyseras av Pirelli och testet återupptas och finjusteras i Abu Dhabi efter säsongsfinalen.
De förare som inte kör det första passet utan står över till förmån för en reservförare, får ett extra set medium för att inte missa för mycket av arbetet inför helgen.
•••
Se när Sergio Perez blundar och kör ett varv runt sin hemmabana.
Kort om F1 inför Mexiko GP
Vad har Kimi Andrea Antonelli och Felipe Drugovich gemensamt? Båda två ska köra fredagens första tärning i Mexiko och de är inte ensamma. Det är fler stall som låter reservförare få chansen. Antonelli kör för andra gången i sitt liv för Mercedes. Han ersätter Lewis Hamilton. Senast han körde var på Monza, då kom han inte många varv innan passet var över.
Felipe Drugovich kör för Aston Martin, IndyCar-föraren Pato O’Ward för McLaren, Oliver Bearman för Ferrari och Robert Shwartzman för Kick Sauber. Ytterligare namn kan tillkomma. Alpine och Haas är de enda stallen som redan har uppfyllt sina kvoter.
•••
Fernando Alonso kör sitt 400: e GP i helgen. Ingen annan förare i F1-historien har kört 400 lopp eller fler.
Alonso, som är 43 år, debuterade i Formel 1 2001, men har haft ett uppehåll och tävlat i bland annat IndyCar, WEC och Rally Dakar under sin aktiva karriär. Nästa år är det 20 år sedan han vann sin första VM-titel med Renault. Den andra vann han 2006.