BMW 120d - En kraftig storebror
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-10-22
Snabbaste serie 1- alternativet just nu
Låt oss säga att du gillade BMW 120i men saknade lite drag i motorn.
Vad göra?
Köp en diesel.
Dieselmodellen BMW 120d kanske har just vad du söker.
Från storebror BMW 320d kommer en turboladdad 4-cylindrig motor som fått ett modifierat insprutningssystem med extra högt tryck.
Bränslet portioneras ut i cylindrarna upp till fyra gånger per förbränningscykel.
Två goda saker medför det:
Lägre ljudnivå och högre effektivitet.
Ytterligare förfining av motorn har allt som allt höjt toppeffekten från 150 till 163 hästkrafter.
Mer imponerande är kanske kraften i motorn.
Så stark är nu dieseln att den ledigt slår den lika stora bensinmotorn med nästan en sekund till 100 km/t. Draget är således betydligt bättre i dieseln.
Men under 1700 varv känns dieselmotorn tämligen död.
Och en del knatter och vibrationer finns trots allt i lågfart och särskilt sportigt låter inte dieseln.
Däremot gillar den att varvas.
Tyvärr får 120d-föraren stå ut med en något sladdrig växelspak.
Det är de grövre gummi-bussningarna mot dieselmotorns vibrationer som tar ut sin rätt.
I övrigt är körglädjen i nya "ettan" orubbad - så för tiotusen kronor extra byter vi gärna "120i" mot "120d".
BMW 120d
Tre små dieslar
Här i Sverige väntar vi på en förändring när det gäller dieselskatten. På kontinenten väntar man inte - där sprutas dieselmodellerna ut direkt. Här är tre nya som nått ända hit.
Mikael Johnsson (bil@aftonbladet.se)