Bildbossens raseri - rena självmålet
Starka reaktioner när tysk fotboll ska stötta flyktingar
Tyska tabloiden Bild är i rejält blåsväder och anklagas för att göra pr av flyktingkatastrofen.
Precis som Aftonbladets ”Vi hjälper” har Bild dragit igång ”Wir helfen”. Inför helgen har tidningen och tyska fotbollsförbundet gjort gemensam sak: Alla spelare i första- och andraligan ska bära ”Wir helfen”-symbolen på ärmarna ihop med texten ”#refugeeswelcome” under match.
I onsdags meddelade Hamburglaget St. Pauli att de inte tänker delta. ”Vår klubb står för en välkomnande kultur och vi hjälper redan på flera sätt”, sa de till Hamburger Morgenpost.
FC St. Pauli, från stadsdelen intill Reeperbahn, är i Tyskland en omtyckt ”punkig” kultklubb med starkt socialt engagemang. På 1980-talet var de först att förbjuda nationalistiska symboler på läktarna.
Bilds chefredaktör Kai Diekmann twittrade samma dag sin ilska mot klubben. ”De har inget hjärta för flyktingar – #refugeesnotwelcome”. Och: ”Detta kommer att glädja AFD”. (Högerpopulistiska partiet Alternativ für Deutschland.)
Konservativa Bild har i flera år anklagats för att driva opinion mot invandrare och asylsökande. Förstasidor har haft rubriker som ”Sanningen om kriminella flyktingar”, ”Den bittra sanningen om utlänningar och bidrag till arbetslösa” och i somras ”Sju sanningar om flyktingar – jobb, kriminalitet, pengar”.
Redan när ”Wir hilfen”-kampanjen drogs i gång kritiserades Bild för att främst vara ute efter att bättra på sitt anseende.
Och reaktionen på Diekmanns utbrott dröjde inte. ”#BILDnotwelcome” är klart störst på Twitter i Tyskland just nu. Fotbollsfans och folk i hela landet stöttar St. Pauli och manar till bojkott mot Bilds kampanj. Tyska journalistförbundet DJV dundrar: ”Diekmann utnyttjar flyktingarna och driver hetskampanj mot St.Pauli. Det är svineri.”
I torsdags tackade genomsympatiska Berlinklubben Union nej till kampanjen. Storklubben Dortmunds supportrar höll upp en #BILDnotwelcome-banderoll under matchen samma kväll. Och nu har ännu fler klubbar hoppat av.
Det ser ut som chefredaktörens twitterraseri blev ett självmål.