Har Joe Rogan råd att bli okontroversiell?
Podden tappar mark när avsnitt med alt right-tyckare plockas bort
Det finns mycket man kan säga om Joe Rogan och det universum av åsikter han skapat runt sig och sin podcast The Joe Rogan experience. Åsikter som ibland är välgrundade, nyktra och betydelsefulla men som andra gånger bäst kan beskrivas som ett pårökt killgissande, eller i värsta fall en illvillig provokation.
Risken är ganska stor att man ibland inte håller med.
Den senaste att inte göra just det var den amerikanska statsepidemiologen Anthony Fauci. I en intervju med nyhetskanalen ABC News gav han nyligen Rogan svar på tal, efter att denne sagt att han antagligen inte skulle ha vaccinerat sig om han i dag varit en kärnfrisk 21-åring.
Rogan har senare ursäktat det uttalandet med att han ”ofta är full eller hög” när han spelar in och ”inte alltid tänker före han pratar”. Men då så.
Kontroverser och kritik har varit ett återkommande tema för Spotify sedan de licenserade (obs ej köpte och det spelar faktiskt lite roll här) Rogans podcast och gjorde den exklusiv på sin plattform. För kan Spotify verkligen stå bakom allt som sägs i podden? Behöver de ens det?
Svaret är ett rungande nja. Spotify står inte som avsändare av podden, eftersom man varken producerar eller äger innehållet. Samtidigt säger sig plattformen ha ett ansvar för vilken information som faktiskt finns tillgänglig.
Det här har visat sig vara något av en balansgång på slak lina för Spotify. Åsikterna – kontroversiella eller ej – är ju vad som gör podden populär. För att vara krass: det är åsikterna som driver affären.
Men sedan flytten från den öppna rss-miljön till Spotifys streamingvärld har 42 avsnitt av showens backkatalog försvunnit ur Spotifys arkiv. Vissa av de försvunna avsnitten har varit med näringsidkare som utnyttjat podden för falsk marknadsföring av produkter, men också samtal med kontroversiella tyckare från alt-högern som Milo Yiannopoulos och Alex Jones. Samtidigt har poddens inflytande minskat och lyssningen sjunkit sedan flytten så frågan är: hur okontroversiella åsikter tål affären?