Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Att undersöka MB är inte att hoppa på islam

Sameh Egyptson svarar Mattias Gardell – som ger sin slutreplik

Sameh Egyptson svarar på Mattias Gardells kritik mot hans avhandling ”Global politisk islam? Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige”, som han lade fram vid Lunds universitet den 10 februari – och Gardell ger direkt sin slutreplik.

Mattias Gardell driver fortfarande sin gamla murkna tes att Muslimska Brödraskapet, MB mest liknar svensk kristdemokrati och socialdemokrati. Han är då blind för att dessa båda partier har demokrati som sin överideologi, man är principiell demokrat först och kristdemokrat eller socialdemokrat sedan.

Med MB är det tvärtom. Man har sharia (Allahs lag) som överideologi. Det betyder att kvinnans ställning och klädedräkt, reglerna för skilsmässa och arv samt flickors skiljande från pojkar ses som samhälleliga, fundamentala grundregler. Inom ramen för denna grundkonstitution kan man sedan tänka sig ett (begränsat) pluralistiskt politiskt liv. Ungefär som den politiska islam som har makten i Iran eller Turkiet. I avhandlingen visar jag på 175 sidor hur Islamiska förbundet i Sverige (IFiS) har samma ideologiska grundsyn som MB.

 

Precis som tidigare försvarar nu Gardell MB i Sverige. Att undersöka dem är ”att hoppa på islam” eller att se ”alarmerande tecken på hur långt konspirationens tentakler trängt in”. Jag är varken konspirationsteoretiker eller alarmist. Jag utgår från den senaste internationella forskningslitteraturen, den som Gardell inte tycks känna till, och kartlägger kontakterna mellan Islamiska förbundet i Sverige och det transnationella Muslimska Brödraskapet bit för bit.

Det min avhandling handlar om är politisk islam, MB:s ultrakonservativa tolkning av Koranen. I Sverige har vi tillåtit MB:s organisationer, ledda av en ”inre cirkel”, representera både ”muslimerna” och ”islam”. De är inga ”folkrörelser”, som Gardell påstår. I min avhandling framgår att de är elitorganisationer, ledda av ett fåtal ledare och att antalet personer som är medlemmar är försvinnande litet, liksom antalet moskébesök. Det är tydligt att många muslimer i Sverige, eller sekulära invandrare från muslimska länder, inte vill ha något att göra med såväl dessa organisationer som denna ultrakonservativa samhällssyn.

Sameh Egyptson
Teologie doktor i interreligiösa relationer

SVAR DIREKT Nej, jag sympatiserar inte med Muslimska brödraskapet

I sin avhandling uppvisade Sameh Egyptson förmågan att formulera anklagelser utifrån bristande eller vantolkad empiri. Så också i denna replik. Jag ”försvarar” inte det Muslimska brödraskapet i Sverige. Däremot har jag forskat om det Muslimska brödraskapet i Egypten, som en av de många former av politisk islam jag studerade ur ett religionshistoriskt perspektiv 2003–2006 (se Bin Laden i våra hjärtan, Leopard 2005).

Sedan jag år 2006 utsetts till professor vid Uppsala universitet riktades min forskning mot andra projekt (tortyrhistoria, islamofobi, raskrigare, hatbrott, rasism, fascism, politisk nostalgi). Kännetecknande för min forskning är att den undersöker ideologier och rörelser jag inte sympatiserar med. Genom att samtala med tänkare och aktivister och studera deras texter, konst, musik och handlingar försöker jag förstå hur och varför de ser på världen som de gör och finner det viktigt att de känner igen sig när de läser vad jag kommit fram till, även om de inte delar min analys. Då duger det inte att pådyvla folk åsikter de inte har, citera fel, ändra sammanhang och sakförhållanden.

Egyptson gör allt detta men lyckas inte belägga tesen att det Muslimska brödraskapet i hemlighet etablerat sin organisation i Sverige. Att det finns svenska muslimer som inspireras av Brödraskapets andliga ledare visste vi redan. Här finns mycket att studera om man kliver ur kaninhålet och tar samhällsengagerade svenska muslimer på allvar. Vad betyder idén om politisk islam som en demokratisk ”mittfåra” i konkreta sakfrågor? Vad har islamdemokrati att säga om klimatkris, gängkriminalitet, kollektivtrafik, lika villkorsarbete, vård och hälsa?

Fragment av svar finns i det material Egyptson tagit fram men skyms av hans övertygelse att de bara ljuger.

 

Mattias Gardell

Professor religonsvetenskap, Uppsala universitet