Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Salonen tipsaren

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-20

Mahlers Symfoni nr 2 i Berwaldhallen

Efter första satsen av Mahlers andra symfoni, Uppståndelsesymfonin, sätter sig Esa-Pekka Salonen ner och vilar sig en stund. Inte för att han är trött, utan som det kanske tydligaste exemplet på hur Salonen spelar med i Mahlers episkt-dramatiska musik. Den inledande satsens begravning av första symfonins hjälte skulle ju enligt kompositören följas av en paus, helst på uppåt fem minuter.

I scherzot, som skulle uttrycka livets sken och meningslöshet, liksom slänger Salonen ut litet tips till de olika stämmorna, som vore det gagnlöst att göra något vettigt av alla pizzicaton och valsmelodier. Vad som uppstår, parallellt med Mahlers gestaltade tanke, är ett slags konversation mellan de olika stämmorna: en filosofisk-dramatisk monolog tonsatt.

Salonens vackra balans av de olika stämmorna är, tillsammans med de båda körerna, den stora behållningen av Östersjöfestivalens öppningsnummer. Radiosymfonikerna följer honom disciplinerat, svarar uppmärksamt på både de lättsamma tipsen och de mer uppford-rande, mahlerska åläggandena.

Klangen kunde dock, både som helhet och i de enskilda stämmorna, vara bättre avrundad. Berwaldhallens spetsiga akustik gör inte saken lättare.

Återuppstått har också festivalen, denna gång med ekonomiskt bistånd av både det svenska och ryska kulturdepartementet.

Programmet är i år något reducerat, men dess densitet god. Mahler följs i kväll och på lördag av den oförlikneliga Marinskijteatern (Sjostakovitjs Näsan), Verdis Rekviem och ett slags dirigenternas vänskapsmatch om söndag, då Salonen spelar ryskt (Stravinskij) och Gergiev finskt (Sibelius).

Att kultur kan bygga samarbeten inom miljö, politik och näringsliv (ett antal seminarier på en icke obetydlig politisk nivå hålls inom ramen för festivalen), är en idé med rötter i Mahlers samtid, en tid av närmast gränslös optimism. Just det senare präglar i alla fall ännu de drivande krafterna Salonen, Gergiev och Michael Tydén - bakom ett projekt som tycks ha framtiden för sig.

Musik

MAHLERS SYMFONI NR 2

Claes Wahlin

Följ ämnen i artikeln