Så lätt är det att köra pendeltåg – stor guide
Lokföraren Nino Mick förklarar vad du behöver kunna om du vill bli strejkbrytare
Vild strejk bland Stockholms pendelförare. Inställda tåg på avgångstavlan, lysande röda rader. Tänker lokförarna inte på konsekvenserna? Hur ska folk ta sig till jobbet? Sparka jävlarna!
Men vem ska då köra tågen?
Någon säger: Äsch, hur svårt kan det vara? Behövs inte ens nån ratt. Jag svarar: Det är sant faktiskt. Enkla manövrar. Jag är lokförare (i Göteborg, obs, skyll inte strejken på mig!) så du kan lita på mig. Lätt att få tåget i rullning, gasa, bromsa. Kruxet är det omfattande regelverket.
Så här följer några grundläggande järnvägstermer för dig som planerar att traska in på MTR:s kontor och anmäla dig som strejkbrytare. Varsågod, en introduktion till ditt nya liv som förare, utifrån hur det fungerar här i Göteborg:
Ombordansvarig: Har det övergripande ansvaret för de resande. Grattis lokförare, du har nu 1800 själar på ditt samvete!
Tågvärd: Länken mellan lokföraren och de resande. Känselspröten som pejlar stämningar ombord och rapporterar till dig. En tågvärd i säkerhetstjänst bistår dig vid avgångar och säkerställer att ingen kläms i dörrarna. Men oroa dig inte, allt det där fixar du säkert på egen hand.
Efterkontroll: Utförs när dörrarna är stängda. Ser allt ser ut att vara i sin ordning? Ingen trilskande hund har fastnat i kopplet, med matte på insidan? Ingen panikslagen fyraåring står på perrongen med pappa kvar ombord? Ser du inte riktigt i den grådassiga kameran? Är den täckt med snö? Men det är säkert lugnt. Dra upp i 160 kilometer i timmen med gott samvete och skynda på, förseningsminuter kostar tusenlappar.
Leder inte begreppet ’vild strejk’ tankarna vilse? Vilka framstår egentligen som besinningslösa i det här mediala skådespelet?
Spontanevakuering: Ni blir stående i sommarhettan på grund av fordonsfel, du är upptagen med telefonsamtal och felsökning när ett ljushuvud till resenär nödöppnar en dörr och genar över intilliggande spår. Fler hoppar ut och sedan kommer ett tåg i full fart. Kan förhindras av en aktiv tågvärd. Nej, just det...
Sjukdomsfall ombord: Vad sägs om ett hjärtstopp? Äsch, det löser säkert de rådiga resenärerna.
Nödmeddelande: Är det på väg att ske en olycka eller har den redan skett? Sänd nödmeddelande med tågets specialtelefon för att snabbt stoppa trafiken! Därefter ska blinkande frontljus tändas och spårledningen kortslutas. Det fixar du, lokföraren! Och om du själv är avsvimmad eller i kraftig chock? Då finns alltid tågvär... hm, nej, glöm det.
Prioritetsordning: Säkerhet först! Punktlighet därefter, sedan komfort. Din arbetsledning kommer att understryka detta. Eller?
TTJ Modul 2 avdelning 4.2: Högsta säkerhet gäller. Ja, nu när du kommit så här långt i din lokförarutbildning kanske nya frågor smyger sig på. Vill du verkligen ha så mycket ansvar helt ensam? Ska du inte bli förare i Göteborg istället, med en tågvärd i varje vagn, två på natten?
Hur ska MTR kunna nyrekrytera med så sjaskigt rykte, i en bransch som redan skriker efter folk?
Leder inte begreppet ”vild strejk” tankarna vilse? Vilka framstår egentligen som besinningslösa i det här mediala skådespelet? Inte är det pendelförarna i alla fall? Vilken prioritetsordning har MTR och ansvariga politiker? Vad kommer överst? Säkerheten? Punktligheten?
Eller kanske pengarna.
Som regel vid strejker försöker motståndare smutskasta och misskreditera de strejkande, men i det här fallet är det omöjligt. Stockholms pendelförare följer sin lokförarheder och sätter säkerheten främst.
De strejkande pendelförarna visar omsorg inte bara om dagens järnvägstrafik utan även framtidens. För vilka besparingsdumheter ska genomföras nästa gång? Här drogs gränsen.
Hör ni kollegor, om strejken inte hjälper och det bara blir värre så kan jag rekommendera landets näst största stad, västkustens pärla där säkerhetskulturen står i blom. Så får vi se hur Stockholm klarar sig utan er?
Att döma av de senaste dagarna – inte så bra.