Ynkligt att AKB inte prövas av Ansvarsnämnden
Det finns tveklöst juridiskt grund för att anmäla Anna Kinberg Batra till ansvarsnämnden.
Den pikanta historien om en chefsåklagare som gav sin älskarinna jobb är härvidlag av intresse.
Jäv.
Ett ord med tre bokstäver som är centralt i den juridiska och moraliska bedömningen av Anna Kinberg Batras påtagliga förtjusning i att ge gamla polare toppjobb.
Att JO kom fram till att landshövdingen var just jävig var mindre sensationellt, hon är ju när allt kommer omkring gudmor åt dottern till personen hon utsåg till planeringschef.
Grundlagen och andra delar av juridiken innehåller stränga paragrafer inom det här området, företrädare för myndigheter ska vara sakliga och opartiska och får inte ge löst folk i sin omgivning fördelar.
Det har inte minst en toppåklagare i västra Sverige fått lära sig den hårda vägen.
Han var med och fattade beslut om att ge en gammal älskarinna fint jobb på myndigheten.
Åklagaren åtalades för tjänstefel, men friades. Tingsrätten ansåg förvisso att lagens gräns var överträdd, men att försyndelsen endast var ringa.
Domen har överklagats till hovrätten, hur dramat slutar är en öppen historia.
Vad har då detta fall med AKB att göra?
Svaret är att Statens ansvarsnämnd har yttrat sig. Om chefsåklagaren fälls är den preliminära bedömningen att han eventuellt får sparken.
Ordförande i nämnden är Anders Perklev, en av Sveriges främsta jurister, justitieråd i Högsta domstolen, meriter som president för Svea hovrätt och riksåklagare i bagaget.
Om en sådan tungviktare anser att åklagarens beteende är potentiellt avskedsgrundande, finns det rimligen också juridiskt utrymme för att pröva en landshövding som har gjort någonting liknande.
Det är ju när allt kommer omkring fråga om samma slags jäv i båda fallen.
Anna Kinberg Batra kommer att ha sin höga lön fem år till, sittandes på en kyrkogård med diffusa utredningsuppdrag.
Ulf Kristersson mumlar generat i intervjuer att han förstår att moderatkompisens behagliga tillvaro sticker folk i ögonen och lovar att reglerna ska ses över.
Statsministern kunde onekligen ha ansträngt sig ytterligare, exempelvis genom att anmäla sin företrädare som moderatledare till ansvarsnämnden.
Att så inte sker är ynkligt. Tre brott mot grundlagen är faktiskt ingen liten sak.
Det finns all anledning att påpeka att jävsreglerna har tillkommit av goda skäl.
Ytterst handlar de om att upprätthålla allmänhetens förtroende för den offentliga verksamheten.