Vad ska vi göra med alla dessa Nobelgissningar?
Sven Anders Johansson om den spridda ovanan att torgföra illa grundade idéer om vem som får priset
Det är den tid på året när landets litteraturbevakning tycks inskränkas till gissningar och spekulationer. Vem blir det i år? Vem tycker du ska få Priset? Namnen varierar förstås litegrann, men det anmärkningsvärda är att de inte varierar så mycket som de borde. Spekulanterna löper i flock.
I år verkar det vara Jamaica Kincaid, Maryse Condé och Anne Carson. För ett decennium sedan var det Adonis, Haruki Murakami och Ko Un, vill jag minnas. Den sistnämnde har nog fallit offer för Metoo (eller för sitt eget beteende rättare sagt), men de andra – har de blivit sämre?
Eller är det de svenska kulturjournalisternas smak som utvecklats? För det är väl inte så att värderingarna bara bygger på hur den svenska utgivningen råkar se ut?
Det som förvånar mig mest med spekulationerna är emellertid inte smakkonjunkturerna, utan den enorma koll på världens litteratur som kulturjournalisterna har. De vet inte bara vilka europeiska författare som är bäst, utan också vilka afrikanska, kinesiska, indiska, ryska, och så vidare.
Antar jag. För vad är deras åsikter om vem som bör få priset annars värda?
När jag under tre års tid bodde i Latinamerika insåg jag, inte oväntat, hur dålig koll på kontinentens litteratur jag hade. Men det var också slående att ingen annan heller verkade ha koll på helheten. Den peruanska bevakningen av den brasilianska litteraturen var inte överväldigande om man säger så. Det ligger i sakens natur. Litteraturen är för stor för att kunna överblickas, också om man håller sig till en kontinent.
Att Svenska Akademien varje år (nåja, nästan) gör anspråk på att ändå göra just det må vara hänt – de har en rätt stor apparat för att sköta uppdraget. Men de kulturjournalistiska förhandsspekulationerna – gissningarna, önskemålen, listorna, allt detta som bara tycks växa i omfattning för varje år – vad har de egentligen för värde?
Frågan är dessutom om detta inte är ett exempel på hur kulturredaktionernas nyhetsvärdering skiljer sig från läsarnas. För hur många läsare är egentligen intresserade av att höra ännu en kulturjournalist salvelsefullt deklarera att Mircea Cartarescu eller Margaret Atwood är fantastiska författare? Vad ska vi göra med den upplysningen?
PODD Efter Svenska Akademiens kris - så påverkas nobelpriset av skandalerna
I nyhetspodden Aftonbladet Daily pratar vi med Martin Agaard, tf kulturchef på Aftonbladet, om Svenska Akademien och Nobelpriset i litteratur.